Alla inlägg den 29 januari 2014

Av evasresa - 29 januari 2014 23:43

(Mandag 27 jan)

Buss upp i bergen! Sa spannande!

Serpentinvag hela vagen och for varje kurva kom vi naturligtvis hagre och hogre upp. Men vi kom inte hela vagen med denna buss eftersom det hade vart ett ras tidigare vilket stangt av vagen i en kruva.

 

Vi fick kliva ur och ga en trappa som ledde upp till nasta niva och dar kliva pa en ny buss.

 

Framme.

Vi hade en gudie som var ganska rolig och valdigt duktig. (Dock pa spanska, det fanns engelsk guide ocka men jag hade ju egen svensk guide, Gladys ;-)


Det som heter Machu Picchu ar ett hogt berg!


Nar spanjorerna skulle erovra Peru fragade de bl.a efter Machu Picchu och da visade invanarna pa berget. Det var en av anledningarna till att samhallet intill berget inte hittades. Det var naturligtvis inte heller nagra invanare i byarna runtomkring som var intresserade av att upplysa spanjorerna om samhallet.


Cusco som vi kom ifran ligger pa ca 3 200 meters hojd medans Machu Picchu-samhallet ligger pa ca 2 400 meter.

 

Det har var en akademiskt och formoget folk som bodde har. Formodligen nagon form av utbildningsort. Det har man kommit fram till bl.a genom att befolkningen i byarna runt omkring hade utslitna knaskalar och forslitningsskador vilket inte folk hade som hade begravts har.

Pa bilden ovan och bakom kvinnan med kepsen var bostader for overklass.

Nasta kulle med terasserna hade ett observatorium hogst upp och solur.

Langst bort i bilden var Inkatempel

Och till vanster fanns boende for praster, larare och militarer.

 

Det har berget besoktes av i snitt 400 peroner per dag.

    

Guiden sa att manga grat dar uppe, en del av hanforelse och andra for att de inte visste hur de skulle komma ner. Jag fragade om han hade vart upp dit och det hade han, 10 ganger. Efter ett tag fragade jag om han hade fatt ga upp och hjalpa ner nagon men det hade han inte gjort. Daremot fanns det folk daruppe som flera ganger varje dag hjalpte till att ta ner folk fran berget.

  

Den amerikan som "upptakte" Micchu Picchu ar 1911, Hiram Bincham som var en historiker, plockade med sig 75 lador med saker fran utgravningarna. Han plundrade helt enkelt stallet.

I dessa utrymmen pa bilden nedan ska det ha statt guldfigurer men nu fanns bara en chinchilla som lag och sov i en av utrymmena. Det var forovrigt det forsta och enda vilda djur jag sett sedan jag kom till Peru.

 

Killen som har stoppat in huvudet i ett av halen haller pa och testar ljudet i ljudanlaggningen. Tjoade man i halet dar sa hordes det pa andra stallen ocksa.

 


En liten lamaunge hittade vi ocka fast jag vet inte om den var direkt vild. Den var nog satt pa bete dar for oss turisters skull.

 

Samhallet overgavs for ca 350 ar sedan och det enda som forstorde samhallet var vader, vind och tradens rotter vartefter de vaxte till sig. De tror att anledningen till att folket gav sig av var for att spanjorerna var i antagandet.

 

                       

Efterat hade Gladys och jag bestamt att vi skulle njuta av naturen och samtidigt rora pa oss genom att ga nerfor berget via trappor istallet for att ta bussen ner.


Jag kommer aldrig gora om det. Det var det varsta jag vart med om, nagonsin. Daligt med syre pga hojden, varmt och, tja, ungefar en mil enbart i allt for hoga trappsteg nedfor.

 

Nar vi kom ner skulle vi ga till det dar badet (som hade vart stangt kvallen innan). Och det var lang stracka med trappor uppfor. Utan uppehall gick vi alltsa ner fran Machu Picchu, till vart hotell och hamtade vara vaskor och sedan fortsatte till ett bad en bit bort. Nar jag sag de tva sista sektionerna med trappsteg trodde jag faktiskt jag skulle borja grina. Inte av gladje utan for att det var tva sektioner till.

 

Av evasresa - 29 januari 2014 22:34

(Sondag 26 jan)

I eftermiddag ska vi aka buss och darefter ta det beromda taget till Machu Picchu, men innan dess fick jag aran att traffa Jesus. Det ar en gammal van till Gladys sedan ungdomsaren. Han ar dessutom styrelseledamot i regionen for Cusco och en valkand forfattare. Han har skrivit massor av bocker om bl.a Inka-kulturen och vi fick ett exemplar var av den senast fardigstallda boken som inte ens kommit ut i bokhandeln annu. Galdys fick ocksa ett stort fint lexikon for spraket QUECHUA som ar sedan Inka-tiden och som fortfarande talas i hela Inka-riket som strakte sig over fem lander, Ecuador, Colombia, Peru, Bolivia, Chile och en liten  del av Argentina.


Jesus tog med oss pa en guidad tur i Cusco.

500 000 personer bor det i Cusco (400 000 fler an i Eskilstuna), och jag som trodde det var en liten stad. Vi hade vart vid ett litet torg tidigare sa det var vall darfar jag bara fick far mig att det var ett litet samhalle.


Jesus berattade att mycket av Inka-byggnaderna i staden hade plockats sonder av spanjorerna nar de invaderade staden och stenarna hade sedan anvants far nya byggnader.


I en park lag det kvar en hel del stenar fran en tidigare Inka-byggnad som plockats sonder far att bygga en kyrka men som sedan inte tagits tillvara.

 

Har ar Inkatidens huvudgata och Inka-stenarna i byggnaderna finns kvar.

 

Efter guidningen visade Jesus oss en restaurant dar invanarna at. Det var visst helt andra priser an dar vi kakat tidigare. Jag bestallde samma som Gladys, vilket jag har kommit fram till ar ett smidigt system ;-) Till dricka ville jag ha vatten men det var tydligen helt fel. Till denna ratt, och denna hojd over havet, skulle man dricka Coca Cola vilket var bra for matsmaltningen. Ok, jag som nastan aldrig dricker dricka tar ialla fall en cola.

 


Peruansk (forstas) nationalratt, maten som kravde Coca Cola.

 

Sedan var det dags far avresa med buss!

Vi klamde in oss i en minibuss far ca 12-13 personer vilket ar nagon form av lokaltrafik.

Cusco ligger hogre upp an vad Machu Picchu gar, men for att komma dit behover man aka upp i bergen. Det kandes bade i huvudet och slog lock for oronen.


Vilka berg! OCh det ar hela tiden! Det gar ju inte att fota och fa fram hur det ser ut pa riktigt, man maste se dem sjalv. Men de var magiska.

BILD 5566, 5568, 5572, 5578, 5581, 5595, 5599

             

Efter ca 1,5 timme reser sig plotsligt reser sig en kvinna upp i minibussen och omvandlas till konduktor! :-)

 

Tillslut ar vi frame i Urubama varifran taget till Machu Picchu avgar.

Nu ar det sa att jag far inte aka i samma vagn som Gladys och Irina och de far inte aka i samma vagn som mig. Jag ar turist och fick inte kopa "vanlig" biljett utan skulle betala ett hogre pris och aka i turistvagnen. Den ar nagot "finare". Alla som aker med taget far nagot att dricka under farden men vi i turistvagnen far aven en muffins!

 


Vi ar framme sent till en liten ort som har forvandlats till en tursitort med restaranger och hotell. Vi ska sova dar och tidit pa morgonen nasta dag aka med bussen upp till Machu Picchu.

Det finns ett bad med vatten fran varma kallor i narheten av hotellet vilket vi tankte avsluta kvallen med. Men inte jag, kom jag pa. Den dar undergorande maltiden med Coca Colan som skulle vara bra for matsmaltningen har borjat ge resultat.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards