Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Jag fick traffa Jesus!

Av evasresa - 29 januari 2014 22:34

(Sondag 26 jan)

I eftermiddag ska vi aka buss och darefter ta det beromda taget till Machu Picchu, men innan dess fick jag aran att traffa Jesus. Det ar en gammal van till Gladys sedan ungdomsaren. Han ar dessutom styrelseledamot i regionen for Cusco och en valkand forfattare. Han har skrivit massor av bocker om bl.a Inka-kulturen och vi fick ett exemplar var av den senast fardigstallda boken som inte ens kommit ut i bokhandeln annu. Galdys fick ocksa ett stort fint lexikon for spraket QUECHUA som ar sedan Inka-tiden och som fortfarande talas i hela Inka-riket som strakte sig over fem lander, Ecuador, Colombia, Peru, Bolivia, Chile och en liten  del av Argentina.


Jesus tog med oss pa en guidad tur i Cusco.

500 000 personer bor det i Cusco (400 000 fler an i Eskilstuna), och jag som trodde det var en liten stad. Vi hade vart vid ett litet torg tidigare sa det var vall darfar jag bara fick far mig att det var ett litet samhalle.


Jesus berattade att mycket av Inka-byggnaderna i staden hade plockats sonder av spanjorerna nar de invaderade staden och stenarna hade sedan anvants far nya byggnader.


I en park lag det kvar en hel del stenar fran en tidigare Inka-byggnad som plockats sonder far att bygga en kyrka men som sedan inte tagits tillvara.

 

Har ar Inkatidens huvudgata och Inka-stenarna i byggnaderna finns kvar.

 

Efter guidningen visade Jesus oss en restaurant dar invanarna at. Det var visst helt andra priser an dar vi kakat tidigare. Jag bestallde samma som Gladys, vilket jag har kommit fram till ar ett smidigt system ;-) Till dricka ville jag ha vatten men det var tydligen helt fel. Till denna ratt, och denna hojd over havet, skulle man dricka Coca Cola vilket var bra for matsmaltningen. Ok, jag som nastan aldrig dricker dricka tar ialla fall en cola.

 


Peruansk (forstas) nationalratt, maten som kravde Coca Cola.

 

Sedan var det dags far avresa med buss!

Vi klamde in oss i en minibuss far ca 12-13 personer vilket ar nagon form av lokaltrafik.

Cusco ligger hogre upp an vad Machu Picchu gar, men for att komma dit behover man aka upp i bergen. Det kandes bade i huvudet och slog lock for oronen.


Vilka berg! OCh det ar hela tiden! Det gar ju inte att fota och fa fram hur det ser ut pa riktigt, man maste se dem sjalv. Men de var magiska.

BILD 5566, 5568, 5572, 5578, 5581, 5595, 5599

             

Efter ca 1,5 timme reser sig plotsligt reser sig en kvinna upp i minibussen och omvandlas till konduktor! :-)

 

Tillslut ar vi frame i Urubama varifran taget till Machu Picchu avgar.

Nu ar det sa att jag far inte aka i samma vagn som Gladys och Irina och de far inte aka i samma vagn som mig. Jag ar turist och fick inte kopa "vanlig" biljett utan skulle betala ett hogre pris och aka i turistvagnen. Den ar nagot "finare". Alla som aker med taget far nagot att dricka under farden men vi i turistvagnen far aven en muffins!

 


Vi ar framme sent till en liten ort som har forvandlats till en tursitort med restaranger och hotell. Vi ska sova dar och tidit pa morgonen nasta dag aka med bussen upp till Machu Picchu.

Det finns ett bad med vatten fran varma kallor i narheten av hotellet vilket vi tankte avsluta kvallen med. Men inte jag, kom jag pa. Den dar undergorande maltiden med Coca Colan som skulle vara bra for matsmaltningen har borjat ge resultat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av evasresa - 10 maj 2022 23:03

Av evasresa - 28 mars 2022 20:57


Min lilla hobby ☺️ hydroponisk odling (bara vatten och näring, ingen jord)😁👨🏻‍🌾Salladen växer så det knakar och ännu inga bladlöss! Och det skulle jag förmodligen inte ens tänk för i morrn sitter det v...

Av evasresa - 25 mars 2022 21:11

Far min, som jobbar på mitt kontor, frågade när han skulle hem, vem som sitter i min bil? Tja, ingen hoppades jag. Jo för lysena lös och enligt grannen hade de tydligen gjort det länge. Så istället för att komma iväg på kvällens träning så fick jag...

Av evasresa - 21 mars 2022 21:00

I Irak sker begravningar inom ett dygn och släkt och vänner samlas för att sörja. Alaa's närmsta vänner här i kring, kom med familjer hem till oss för gemensam middag och umgänge på eftermiddag och till sena kvällen. Vanligtvis är det stoj och st...

Av evasresa - 20 mars 2022 19:45

Som en liten händelsedagbok eftersom det händer saker hela tiden medan livet rullar på...   Denna dag dog Alaa's pappa. En hemskt första inlägg och livet ställs på enda. Det hade börjat med sår på en tå för en tid sedan och med en diabetes som ...

Skapa flashcards