Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

MACHU PICCHU

Av evasresa - 29 januari 2014 23:43

(Mandag 27 jan)

Buss upp i bergen! Sa spannande!

Serpentinvag hela vagen och for varje kurva kom vi naturligtvis hagre och hogre upp. Men vi kom inte hela vagen med denna buss eftersom det hade vart ett ras tidigare vilket stangt av vagen i en kruva.

 

Vi fick kliva ur och ga en trappa som ledde upp till nasta niva och dar kliva pa en ny buss.

 

Framme.

Vi hade en gudie som var ganska rolig och valdigt duktig. (Dock pa spanska, det fanns engelsk guide ocka men jag hade ju egen svensk guide, Gladys ;-)


Det som heter Machu Picchu ar ett hogt berg!


Nar spanjorerna skulle erovra Peru fragade de bl.a efter Machu Picchu och da visade invanarna pa berget. Det var en av anledningarna till att samhallet intill berget inte hittades. Det var naturligtvis inte heller nagra invanare i byarna runtomkring som var intresserade av att upplysa spanjorerna om samhallet.


Cusco som vi kom ifran ligger pa ca 3 200 meters hojd medans Machu Picchu-samhallet ligger pa ca 2 400 meter.

 

Det har var en akademiskt och formoget folk som bodde har. Formodligen nagon form av utbildningsort. Det har man kommit fram till bl.a genom att befolkningen i byarna runt omkring hade utslitna knaskalar och forslitningsskador vilket inte folk hade som hade begravts har.

Pa bilden ovan och bakom kvinnan med kepsen var bostader for overklass.

Nasta kulle med terasserna hade ett observatorium hogst upp och solur.

Langst bort i bilden var Inkatempel

Och till vanster fanns boende for praster, larare och militarer.

 

Det har berget besoktes av i snitt 400 peroner per dag.

    

Guiden sa att manga grat dar uppe, en del av hanforelse och andra for att de inte visste hur de skulle komma ner. Jag fragade om han hade vart upp dit och det hade han, 10 ganger. Efter ett tag fragade jag om han hade fatt ga upp och hjalpa ner nagon men det hade han inte gjort. Daremot fanns det folk daruppe som flera ganger varje dag hjalpte till att ta ner folk fran berget.

  

Den amerikan som "upptakte" Micchu Picchu ar 1911, Hiram Bincham som var en historiker, plockade med sig 75 lador med saker fran utgravningarna. Han plundrade helt enkelt stallet.

I dessa utrymmen pa bilden nedan ska det ha statt guldfigurer men nu fanns bara en chinchilla som lag och sov i en av utrymmena. Det var forovrigt det forsta och enda vilda djur jag sett sedan jag kom till Peru.

 

Killen som har stoppat in huvudet i ett av halen haller pa och testar ljudet i ljudanlaggningen. Tjoade man i halet dar sa hordes det pa andra stallen ocksa.

 


En liten lamaunge hittade vi ocka fast jag vet inte om den var direkt vild. Den var nog satt pa bete dar for oss turisters skull.

 

Samhallet overgavs for ca 350 ar sedan och det enda som forstorde samhallet var vader, vind och tradens rotter vartefter de vaxte till sig. De tror att anledningen till att folket gav sig av var for att spanjorerna var i antagandet.

 

                       

Efterat hade Gladys och jag bestamt att vi skulle njuta av naturen och samtidigt rora pa oss genom att ga nerfor berget via trappor istallet for att ta bussen ner.


Jag kommer aldrig gora om det. Det var det varsta jag vart med om, nagonsin. Daligt med syre pga hojden, varmt och, tja, ungefar en mil enbart i allt for hoga trappsteg nedfor.

 

Nar vi kom ner skulle vi ga till det dar badet (som hade vart stangt kvallen innan). Och det var lang stracka med trappor uppfor. Utan uppehall gick vi alltsa ner fran Machu Picchu, till vart hotell och hamtade vara vaskor och sedan fortsatte till ett bad en bit bort. Nar jag sag de tva sista sektionerna med trappsteg trodde jag faktiskt jag skulle borja grina. Inte av gladje utan for att det var tva sektioner till.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av evasresa - 10 maj 2022 23:03

Av evasresa - 28 mars 2022 20:57


Min lilla hobby ☺️ hydroponisk odling (bara vatten och näring, ingen jord)😁👨🏻‍🌾Salladen växer så det knakar och ännu inga bladlöss! Och det skulle jag förmodligen inte ens tänk för i morrn sitter det v...

Av evasresa - 25 mars 2022 21:11

Far min, som jobbar på mitt kontor, frågade när han skulle hem, vem som sitter i min bil? Tja, ingen hoppades jag. Jo för lysena lös och enligt grannen hade de tydligen gjort det länge. Så istället för att komma iväg på kvällens träning så fick jag...

Av evasresa - 21 mars 2022 21:00

I Irak sker begravningar inom ett dygn och släkt och vänner samlas för att sörja. Alaa's närmsta vänner här i kring, kom med familjer hem till oss för gemensam middag och umgänge på eftermiddag och till sena kvällen. Vanligtvis är det stoj och st...

Av evasresa - 20 mars 2022 19:45

Som en liten händelsedagbok eftersom det händer saker hela tiden medan livet rullar på...   Denna dag dog Alaa's pappa. En hemskt första inlägg och livet ställs på enda. Det hade börjat med sår på en tå för en tid sedan och med en diabetes som ...

Ovido - Quiz & Flashcards