Alla inlägg den 5 juli 2018

Av evasresa - 5 juli 2018 22:46

I tisdags bar det av på nytt till SriLanka för en ny omgång intensivt arbete vilket denna gång blir i tre veckor.


Resan innebar denna gång att mellanlanda i Dubai (förra resan var direktflyg). Flygbolaget blev Emirates vilket jag inte åkt med tidigare. Vilket imponerande flygplan och besättning! Så tjusigt! Jag hamnande i mitten av tre platser och hade en tjej (jaja, "kvinna då" i min ålder typ) som hade kommit till Sverige frin Eritrea för 6 år sedan och nu bodde i Kungsör, på ena sidan och på den andra en kille med ursprung någonstans från länderna kring Förenade Arabemiraten men pluggade(?) i Malmö. Hon pratade urbra Svenska och han endast Engelska.

 

Det är ju några timmars flygning så jag slocknade efter ett tag och väcks brutalt av att killen brevid och några snett framför, skriker till och viftar o far! Flygbolaget sände fotbollsmatchen mellan Sverige och Swheiz. Borde vara förbjudet bland folk som försöker sova på ett plan. Tappade planet en vinge, störtar vi nu, vad händer?

 

Inför resan har jag engagerat ungefär alla i min omgivning med vad man kan ta med sig till killarna (mina killar, allihop  ) på kontoret. Dalahäst är ju ingen ide att släpa ner, det gör ju ingen glad. Godis förstod jag att man skulle ta med. Och enligt googling och vänner var godispåsar med bilar ett säkert kort. Likaså Marabouchoklad. Vid inhandlingen blev det lite rörigt så jag köpte lite mer än antalet personer på kontoret men tänkte att det var bättre att än att det blev för lite. 18 påsar blev det faktiskt, inte så farligt för mycket ialla fall. Tänkte jag.

 

Och sedan ett annat dilemma som då dök upp. Är det möjligt att få fram chokladen hela vägen till kontoret utan att den skulle börja smälta? Detta ansåg jag vara ett mycket stort bekymmer men med lite smart packande så alla låg plant i väskan och inpackat i mitten så fick det visa sig hur det skulle gå.

Detta bekymmer berättade jag för den killen som satt brevid mig poch då sa han att jag hade lite tur eftersom vi skulle landa i Dubai sent på kvällen och jag sedan skulle på nästa plan vid 2 på natten och anda typ 8-9 på morgonen. Det lät otroligt bra, jösses vilket flyt jag hade!

 

Så gick planet ned för landning, vår svenska kapten önskade oss trevlig fortsättning och berättade att det var "underbara" 36 grader i Dubai nu när vi skulle landa. 36 grader klockan 23.00 Jaha, min choklad...

 

Lite kul tyckte jag det var när vi hade landat och gick av planet för jag hade ju pratat med både honom och henne och haft hur trevligt som helst. Han lärde mig allt möjligt om fotboll, vilka spelarna var, vad som var att vänta av kommande matcher, etc, etc (det kom automatiskt utan att jag frågade något) och tjejen på andra sidan, vi pratade om ditten och datten mellan himmel och gjord. De två pratade dock inte något alls med varandra eftersom jag satt ju i mitten som en barriär.

Det lite roliga var då när vi klev av för ni gick på rad ut från planet och jag pratade med henne under tiden. Precis vid utgången såg jag att jag som skulle vidare skulle gå till höger och de andra till vänster så då sa hon o jag hej då till varandra med en vänskaplig kram. Precis bakom stod killen så jag sa naturligtvis hej då till honom också på samma vis. Sedan gick jag  Kvar stod endast två ensamma och helt främmande personer för varandra och reflexmässigt såg jag att de höll på att säga hej då på samma vis till varandra men hejdade sig! 

 

Väl på kontoret fick jag träffa "mina" killar igen. Och jag packade upp chokladkakorna som jag Sofia (min dotter) hade gjort massor av paket av kombinerat med en kexchoklad och en påse bilar! För de som hade barn, familj eller släkt hemma så fick de gärna ta fler påsar bilar med sig hem.

Nu äter inte Muslimer Ahlgrens bilar. Det innehåller gelatin.

 

Tur i alla fall att inte alla på kontoret var muslimer. Och tur att jag hade med några enstaka påsar djungelvrål för de innehöll inte gelatin. Nu förstod de dock inte riktigt att djungelvrål är gott även fast jag talade om det under tiden de smakade.

 

Nu är det flera timmer efter sovdags så för att kortfattat sammanfatta resterande fram till nu så har det gått lika bra som det alltid gör när jag reser. Jag bokade boende genom Airbrb (men hyr av privatpersoner). Bokade de tre första nätterna hos en person, betalade, fick välkomstinfo, mm. På bilresan upp till Arlanda fick jag meddelande om att det "tuvärr inte" gick att få bo där så värden lämnade återbud. Bokade och betalade på nytt ställe innan jag gick in på planet. Efter ankomst till SriLanka blev det taxi till Colombo och under resan fick meddelande om att det "tyvärr inte" gick att bo där för det var dubbelbokat. Bokade ett tredje ställe och dit går det inte att hitta!! Eller jo, jag är ju där nu för andra natten men det har varit mycket åkande fram och tillbaka på vägarna i området innan man hittar stället. Varje gång alltså.

 

Go natt!

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards