Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Soptanten!

Av evasresa - 23 januari 2014 18:00


I dag lyckades vi vara hemma när soptanten för Gladys kvarter kom. Det måste vara ett stort kvarter?!


     


Nu vet jag vart Jimmy c/o måste ha fått idén för sopsorteringen från, soptanten delar ut nya påsar i olka färger. Svarta, röda och vita. Svarta för toaletten ;-) röda för sopor och vita för återvinning som plastflaskor, konserver etc. Eftersom Gladys håller på och bygger nytt så har hon sett till att avloppsystemet klarar toapapper så hon behöver inga svarta påsar. Som tur är. När jag frågade om soptanten och hur systemet funkar sa hon (Gladys) att "Det funkar inte"!! - Varför inte det? "Jag glömmer hela tiden att passa på soptanten och missar henne varje gång".



Mitt emot Gladys sitter den här vackra tanten varje dag.


 
 


Det är inte klokt vad mycket jag får vara med om och se som jag inte tror det flesta vanliga turister får se. I alla fall inte på samma vis som mig eftersom jag bor hemma hos Gladys och Irina och är med i deras vardag. Eller vardag, Gladys är ju här och har också semester.


Jag skulle te.x aldrig på egen hand ha uppfattat systemet colectivo, mer eller mindre risiga personbilar som åker mot centrum och i varje korsning stannar och tutar för att plocka upp folk. De stannar och tutar så länge det finns plats kvar. När vi åkte colectivo var det en äldra farbror, en ung mamma med son och Gladys och jag.


Gladys har en bit mark vid kusten där det har lite odlingar. Jag har inte varit dit men nu var tydligen vattnet slut i tanken hon har där och fyller man inte på den så spricker tanken av värmen. Här far Gladys iväg bakpå en motorcykel med en bekant för att ordna vattentransport.


 




Hon har tydligen lagt av sig lite sedan ungdomen för hon brände sig på avgassystemet.


I dag började vi resan mot Cusco! Först blir det buss två timmar till Lima och sedan annan buss 16 timmar till Arequipa. I morgon blir det tåg den sista biten till Cusco. På väg till Lima blev det totalstopp i trafiken. Långa rader av långtradare och bussar som inte kom fram.  

Utom bilar, mindre bussar och vår buss förstårs. Vi skumpade av vägen och körde genom sanddyner, parker etc och efter att genat och tagit med en del av ett hus, vars första våningsplan stack ut en bit, så det rasade in murputs och stenar i bakre delen av bussen så kom vi förbi trafikstoppet.  

Det var en tankbil som kraschat, tagit med sig en stolpe och sedan vält. Jag är INTE förvånad.






Jag tror Gladys inte har vart riktigt ärlig mot mig när det gäller bussresan till Lima. Jag satt på vänstra sidan i bussen och studerade de fantastiska sandväggarna på min sida av vägen. Så vackert, så högt och hur kommer det sig att sanden inte tar över vägarna? När jag fotade dessa fantastiska sandvyer fick jag med lite andra vyer också framför bussen.


  (Lider av lätt höjdskräck när det blir mer än en meter, typ...)


Nästa buss avgår kl.20.45 och kör hela natten. Då är det bäcksvart och jag misstänker att det är en j-a tur för mig. Busschauffören kom dock med en kamera och filmade alla som satt i bussen innan avfärd. För att veta vilka som var med om vi skulle omkomma sa Irina. Jag vet inte om hon skoja eller om det var på riktigt :-I





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av evasresa - 10 maj 2022 23:03

Av evasresa - 28 mars 2022 20:57


Min lilla hobby ☺️ hydroponisk odling (bara vatten och näring, ingen jord)😁👨🏻‍🌾Salladen växer så det knakar och ännu inga bladlöss! Och det skulle jag förmodligen inte ens tänk för i morrn sitter det v...

Av evasresa - 25 mars 2022 21:11

Far min, som jobbar på mitt kontor, frågade när han skulle hem, vem som sitter i min bil? Tja, ingen hoppades jag. Jo för lysena lös och enligt grannen hade de tydligen gjort det länge. Så istället för att komma iväg på kvällens träning så fick jag...

Av evasresa - 21 mars 2022 21:00

I Irak sker begravningar inom ett dygn och släkt och vänner samlas för att sörja. Alaa's närmsta vänner här i kring, kom med familjer hem till oss för gemensam middag och umgänge på eftermiddag och till sena kvällen. Vanligtvis är det stoj och st...

Av evasresa - 20 mars 2022 19:45

Som en liten händelsedagbok eftersom det händer saker hela tiden medan livet rullar på...   Denna dag dog Alaa's pappa. En hemskt första inlägg och livet ställs på enda. Det hade börjat med sår på en tå för en tid sedan och med en diabetes som ...

Ovido - Quiz & Flashcards